Avaimesi terveellisempään elämään

Kuntosaliohjaukset ja fysiikkavalmennus

Teen kuntosaliohjauksia ja -ohjelmia kaiken tasoisille liikkujille aina aloittelijoista salikonkareihin, sekä eri lajien harrastajille. Tarjoan PT-paketteja yksityisasiakkaiden lisäksi myös kiinnostuneille ryhmille, esimerkiksi yritysasiakkaille.

Kuntosaliohjelmat räätälöidään kunkin asiakkaan oman lähtötason ja tarpeiden mukaan, jotta ne kehittävät yhdessä määriteltyjä lihasryhmiä ylläpitävät kuntoa ja vievät haluttuihin tavoitteisiin. Olen FAF kuntosaliohjaaja ja toiminut kuntoklubeilla kuntosaliohjaajana jo 20 vuoden ajan. Olen myös Suomen Painonnostoliiton kouluttama painonnosto-ohjaaja tasoilla 1 ja 2.

Fysiikkavalmennukset

Fysiikkavalmennuksella tuloksia aikaiseksi - valmennusta yksilöille ja ryhmille.

voimavalmennus

Tarjoan fysiikkavalmennusta kaikentasoisille asiakkaille Hämeenlinnan ja Lammin alueella. Sillä jokaisen fysiikka ja harjoitustarpeet ovat yksilölliset, suunnitellaan fysiikkavalmennuksessa juuri sinulle sopiva harjoitusohjelma. Tällä harjoitusohjelmalla tähtäämme maksimaaliseen suorituskyvyn nousuun, turvallisesti. Jotta loukkaantumisilta vältytään, panostamme rakenteelliseen tasapainoon. Yksi fysiikkavalmennuksen päätavoitteista on myös nopeuden ja räjähtävän voiman kasvatus, sillä se on useissa lajeissa tarvittava ominaisuus. 

Miksi panostaa fysiikkavalmennukseen?

  1. Lihasten, tukikudoksen ja luuston vahvistuminen.
  2. Fysiikkavalmennus parantaa mekaanista tehokkuutta.
  3. Valmennus ohjaa turvalliseen harjoitteluun.

Yksilöt ja ryhmät

Fysiikkavalmennuksia tarjoan asiakkailleni aina kuntoilijoista urheilijoihin. Voit tilata voimaan ja fysiikkaan liittyvän valmennuksen myös ryhmälle tai seuralle!

Tietoa fysiikkaharjoittelusta

Fysiikkaharjoittelu jaetaan yleensä pääpiirteissään kolmeen osa-alueeseen; pika-, kesto-, ja maksimaalisen voiman harjoittamiseen. Maksimaalista voimaa voidaan harjoittaa niin, että lihasvoima kasvaa ilman merkittävää lihasmassan kasvua. Toinen tapa tähtää lihasvoiman kasvattamisen lisäksi myös lihasmassan kasvuun. Tätä harjoittelutapaa kutsutaan fysiikkaharjoitteluksi. Lihasfysiologisesti harjoittelu parantaa sekä lihaksen hermotusta että aktivoi proteiinisynteesin eli lihaksen kasvun tehokkaasti.

Lihasmassaa kasvattavan harjoittelun perusperiaatteet

Aloittelevalle lihasmassan kasvattajalle suositeltava kuorma yksittäiseen harjoitusliikkeeseen on 70-85 % arvioidusta lihaksen maksimaalisesta voimasta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi penkkipunnerruksessa uupumus seuraa 8-12 toiston jälkeen. Näitä sarjoja kannattaa tehdä lihasryhmää kohden 1-3. Sarjojen välissä tauon pituus on 1-2 minuuttia. Edistyneelle harjoittelijalle kuormaksi suositellaan 70-100 % maksimista, 1-12 toistoa sarjassa ja sarjoja 3-6 lihasryhmää kohden. Optimaalisen lihasmassan kasvun saavuttamiseksi toistojen määrä sarjassa kannattaa painottaa 6-12 toiston välille. Suositeltava tauon pituus sarjojen välissä on 2-3 minuuttia. Yksittäisen liikkeen suoritustempo on rauhallinen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi penkkipunnerruksessa sitä, että tangon ylös vienti kestää 1-2 sekuntia ja palautus rinnalle saman verran.

Merkittäviä tuloksia lihasmassan kasvussa nähdään 8-12 viikon säännöllisen harjoittelun jälkeen. Viikkotasolla harjoituskertoja lihasryhmää kohden tulisi olla 2-3 kertaa, muttei 4-5 kertaa enempää. Alkuverryttely esimerkiksi hyvin keveillä painoilla lämmittää lihakset ennen harjoitusta, ja toisaalta loppuverryttely aloittaa elimistön palautumisen harjoituksen jälkeen.

Harjoittelun jaksottaminen

Fysiikkaharjoittelu on teholtaan kovaa, joten riittävän palautumisen, levon ja ravinnon merkitystä ei voi liikaa korostaa. Kuten kaikessa fyysisessä harjoittelussa, myös lihasmassan kasvuun tähtäävässä harjoittelussa, kannattaa terve maalaisjärki pitää mukana ja kehon signaaleja on suotavaa kuunnella. Jos lihakset ovat edellisestä harjoituksesta kipeät tai olo on muuten väsynyt, lepopäivä tai kaksi ovat paikallaan. Useat tieteelliset julkaisut suosittavat monipuolista harjoittelua fyysisen kunnon parantamisen optimoimiseksi. Tätä periaatetta noudattaen myös fysiikkaharjoittelukuurin ohessa tai sen jälkeen muunlainen liikunta piristää mieltä ja antaa myös elimistölle erilaisen fysiologisen vaikutuksen.

Harjoittelukausien ohjelmointi yksilöille ja ryhmille

ST-Liikuntapalveluiden osaamiseen kuuluu myös harjoittelukausien ohjelmointi. Harjoittelukausien ohjelmointi -palvelusta on hyötyä fysiikkavalmennuksen lisäksi myös esimerkiksi kun olet pudottamassa painoa. Aseta tavoitteesi, tai asetetaan se yhdessä, ja laadin tavoitteesi tähtäävän harjoittelukauden. Monien vuosien kokemuksella osaan tarjota aidosti yksilöllistä Personal Trainer -palvelua. Jokainen meistä on erilainen ja se mikä motivoit yhtä, ei toimi toisella.

Harjoittelukauden ohjelmoinnilla saat varmistettua sen, että harjoittelu on tehokasta ja lopputulos paras mahdollinen.

Voit tilata:

  • yksilöiden kausiharjoittelu eli kausisuunnitelma
  • seuravalmennus
  • peruskuntokausi
  • kilpaan valmistava kausi
  • kisakausi
  • siirtymäkausi

Takaisin ylös. 

Suosittele meitä

Vääksyntie 270, Lammi | Turuntie 1, Hämeenlinna | Valtakatu 2 , Riihimäki | Sillankorvankatu 2, Hyvinkää

Yhteystiedot

ST-Liikuntapalvelut
16900
LAMMI
www.st-liikuntapalvelut.fi

Haluatko tietää lisää?

Lähetä kysymyksesi ja vastaan heti sen saatuani. Lisätietoja palveluistani löydät myös yrityksen Facebook-sivuilta!

Tykkää meistä Facebookissa!

Tykkää meistä ja saat ensimmäisten joukossa tietää alkavista kursseista.

  • Facebook